Je zrejmé, že pri takom počte len ťažko mohla vzniknúť a fungovať ucelená koncepcia vzdelávania. Naopak, snahou ministrov po nástupe do funkcie bolo zrušiť, alebo aspoň nejako „vylepšiť“ zmeny v rezorte. Neustále pokusy (niekedy aj kontraproduktívne) alebo laxný prístup spôsobili, že školstvo sa zmieta vo veľkých problémoch – demotivujúce finančné ohodnotenie, rozdielna úroveň materiálno-technickej vybavenosti, štúdium bez reálnej praktickej prípravy žiakov, ako aj degradácia učiteľskej profesie a strata spoločenského postavenia.
Peniaze, peneži, peníze...
Nástupný plat učiteľa v minulom roku na Slovensku bol 590€ a plat učiteľa bol niečo cez 50 % priemerného platu zamestnancov s vysokoškolským vzdelaním, zatiaľ čo priemer v krajinách OECD sa drží pri hodnote 80 %. Pre porovnanie: rovnaký plat má absolvent strednej školy bez maturity. Vláda tvrdí, že tarifný plat sa každoročne zvyšuje o 5 %, no podľa Slovenskej komory učiteľov tento nárast iba kopíruje rast priemernej mzdy. Učiteľom bol sľúbený plat vo výške 1,2 násobku priemernej mzdy, avšak v súčasnosti dosahuje iba 1,09 násobok. Na základe štatistiky Európskej komisie vzrástol prepočítaný tarifný plat učiteľov v rokoch 2009 - 2014 len o 1,91 %! V rozpočte súčasnej vlády na rok 2016 sa v kapitole školstvo nepočíta s navýšením finančných prostriedkov. Dokonca celkové výdavky klesnú o 17,8 %! Tento trend treba čo najskôr zastaviť! #Sieť preto podporuje myšlienku vzdelanej generácie a rozpočet školstva do roku 2020 zvýši aspoň o 30 %.
Ďalším závažným problémom v školstve je nedostatočná vybavenosť škôl. Na Slovensku sú priepastné rozdiely v materiálno-technickom vybavení škôl. Sú školy, kde tablety čakajú žiakov na každej lavici, avšak prevládajú tie, kde riaditelia musia dennodenne hľadať sponzorov na obyčajné opravy a skrášlenie učebných priestorov. A v tomto zhone za finančnými prostriedkami, ktorými často pokrývajú iba základné potreby, sa žiaci majú vzdelávať. Aj toto je dôvod, prečo sa po odchode dokážu len veľmi slabo, alebo vôbec, uplatniť na trhu práce. Bohužiaľ, vzdelávací systém je nadiktovaný zhora a len málo rešpektuje špecifické potreby žiakov a očakávania budúcich zamestnávateľov. #Sieť preto presadzuje, aby bolo v odbornom vzdelávaní zavedené duálne vzdelávanie a intenzívna spolupráca s externými odborníkmi z praxe.
Som učiteľ, kto je menej?
Postavenie učiteľa v spoločnosti sa za ostatných takmer tridsať rokov výrazne zmenilo k horšiemu. Nie je azda iné povolanie, ktoré sa natoľko zdegradovalo a stalo sa terčom posmechov až opovrhovania. Mladí absolventi pedagogických škôl odmietajú vykonávať profesiu, na ktorú sú pripravení. Je smutné, že v 21. storočí sme sa v oblasti školstva vrátili späť a súčasná vláda odmieta riešiť kľúčové požiadavky učiteľov. Ako tvrdia, nevidia absolútnu akútnosť problému, a preto sa zdá, že do marcových parlamentných volieb ani nič neponúknu. #Sieť vo svojom programovom vyhlásení ponúka systémové riešenia najpálčivejších problémov pre všetky stupne vzdelávania, aby vznikla nová ucelená koncepcia školstva.
Som rád, že vo voľbách kandidujem práve za #Sieť, ktorá chápe, že kvalitné vzdelanie je podmienkou úspechu, či už ide o jednotlivca, alebo celú spoločnosť. Dajte nám príležitosť zmeniť súčasný zúfalý stav školstva, dajte nám v parlamentných voľbách mandát vykonávať verejnú službu, aby sa školstvo stalo prioritou fungujúceho štátu. Ďakujem za Vašu dôveru.